Veelgestelde vragen

VOOR BEWONERS VAN DE GEMEENSCHAP
VOOR BEWONERS VAN DE GEMEENSCHAP

Vraag & Antwoord

  1. Wat zijn de voordelen van zonnepanelen?
    Het zelf opwekken van elektriciteit met zonnepanelen is heel gewoon geworden. Zonnepanelen hebben de volgende voordelen:
    • Gegarandeerde besparing op uw energierekening;
    • Goed voor mens en milieu;
    • Minder afhankelijk van prijsstijgingen energieleverancier;
  2. Werken de zonnepanelen onder alle weersomstandigheden?
    Bij helder weer is de elektriciteitsopbrengst het hoogst. Een zonnepaneel werkt ook wanneer het bijvoorbeeld bewolkt is. Zelfs als het vriest en de panelen niet besneeuwd zijn, doen de zonnepanelen keurig hun werk. Als er onvoldoende licht op de panelen valt, produceren ze geen stroom, ook ’s nachts niet.
  3. Kan de bliksem inslaan in zonnepanelen?
    Zonnepanelen trekken geen bliksem aan. Net als bij andere huishoudelijke apparaten is het mogelijk dat een omvormer defect raakt door blikseminslag vlakbij de installatie.
  4. Is er risico op brand met zonnepanelen op mijn dak?
    Een kans op brand (net als met bliksem) bestaat altijd, maar de experts van het Solarteam doen er alles aan om dit niet te laten gebeuren. Het Solarteam is een erkend installatiebedrijf. Alle monteurs zijn opgeleid en gediplomeerd en werken volgens vastgestelde veiligheidsnormen. De zonnepanelen worden ‘op-dak’ gemonteerd. Dat betekent dat de zonnepanelen op een aluminium montagesysteem bovenop het dak worden aangebracht (niet in het dak). De monteur maakt de bekabeling aan de onderkant van de rails vast, zodat er geen water in de stekkers kan komen. De doorvoeren worden zodanig gemaakt dat er zo min mogelijk kans is op schade door bijvoorbeeld wind. De aansluiting van de omvormer naar de meterkast is veilig. De spanning kan van de omvormer af wanneer dat nodig is.
  5. Wat gebeurt er met de opgewekte elektriciteit als u niet thuis bent en het zonnig is?
    Als uw zonnepanelen meer energie hebben opgewekt dan u zelf heeft gebruikt, dan wordt die energie automatisch terug geleverd aan het openbaar net. Het verschil wordt verrekend op uw energienota. Dit heet salderen.
  6. Wat voor soort stroom produceren zonnepanelen?
    Zonnepanelen produceren gelijkstroom. De omvormer, die bij u geplaatst wordt, zet de stroom om in wisselstroom. Dat is bruikbare stroom die gebruikt kan worden voor huishoudelijke apparaten.
  7. Maakt de omvormer geluid?
    De omvormer maakt nauwelijks geluid. ’s Nachts is de omvormer niet actief, omdat de omvormer alleen werkt als de zonnepanelen energie opwekken.
  8. Hoe kunt u zien wat uw zonnepanelen hebben opgewekt in een bepaald jaar?
    De hoeveelheid opgewekte zonne-energie is af te lezen op de omvormer. In combinatie met de monitoring app van het Solarteam kunt u daarnaast de prestaties van de zonnepanelen eenvoudig volgen vanaf uw smartphone of tablet. Met deze app ziet u hoeveel stroom u per dag, maand of jaar opwekt. U ontvangt automatisch een melding wanneer de zonnepanelen minder presteren dan verwacht mag worden. U hoeft niets te doen want het Solarteam zal hierover contact met u opnemen.De monteur plaatst bij installatie de app op uw smartphone of tablet of op computer. Deze werkt dan nog niet. U ontvangt ongeveer 2 weken later een email met uw inloggegevens. U opent de app op uw telefoon of tablet en voert de inloggegevens in. Pas nadat u dit heeft gedaan werkt de app en kunt u de prestaties van uw zonnepanelen volgen. De app werkt niet op een computer.
  9. Is een slimme meter verplicht?
    Nee dit is niet verplicht maar we controleren de meter en kijken of deze geschikt is om te meten. Als uw huidige meter niet geschikt is voor het meten van de teruggeleverde zonne-energie, dan neemt de netbeheerder zelf contact met u op om gratis een slimme meter te installeren. Dit is niet verplicht.
  10. Moet er ook nog een speciale aansluiting in de meterkast worden geïnstalleerd?
    Ja u krijgt een extra elektragroep in de meterkast. Deze werkzaamheden worden door het Solarteam uitgevoerd.

De plaatsing van zonnepanelen

  1. Kan ik ook voor zonnepanelen kiezen als De Gemeenschap nog onderhoud aan de woning gaat uitvoeren?
    Ja, het plaatsen van zonnepanelen heeft geen gevolgen voor isolerende maatregelen of reparatie aan het dak van de woning. Bij werkzaamheden aan het dak worden de zonnepanelen tijdelijk verwijderd en na de werkzaamheden weer teruggeplaatst.
  2. Wat gebeurt er in 2023, als de salderingsregeling verandert?
    In 2023 wordt de salderingsregeling, zoals die nu is, vervangen door een andere regeling. Het is nog niet duidelijk hoe die nieuwe regeling er uit zal zien. Zodra de regering daarover een besluit heeft genomen, past De Gemeenschap haar beleid daarop aan. Uitgangspunt voor De Gemeenschap is dat duurzaamheid en betaalbaarheid voorop staan, waarbij het voor de huurders aantrekkelijk moet blijven om zonnepanelen te laten plaatsen.
  3. Klopt het dat de energieleverancier weinig betaalt voor de teruggeleverde stroom?
    Nee. Sinds 1 januari 2014 zijn alle energieleveranciers verplicht om duurzame energie onbeperkt te salderen (ofwel: de geleverde energie te verrekenen met de afgenomen energie). Voor een eventueel overschot (als u meer levert aan het openbaar net dan u verbruikt) moeten energieleveranciers u een ‘redelijke’ vergoeding te geven.
  4. Mag de gemeente zonnepanelen meetellen bij de WOZ-waarde?
    Publicatie Vereniging Eigen Huis (12-9-2018):Zonnepanelen kunnen tot een hogere WOZ-waarde leiden omdat de zonnepanelen onderdeel van de woning worden. Dit betekent dat de gemeente in de WOZ-waardevaststelling rekening moet houden met de aanwezigheid van de zonnepanelen.U huurt een huis bij De Gemeenschap. Voor de zittende huurder heeft een hogere WOZ-waarde geen gevolgen. De huurprijs wordt niet verhoogd.